Paperille kirjottuja kukkasia


Jatketaan vielä hetki käsikirjonnan parissa. Jenni on tehnyt loistavat opetusvideot kahdelle käsikirjontapistolle, harakanvarpaille ja pykäpistolle. Kokeilevan käsityön hengessä olen kokeillut kukkien kirjomista paperille ja pahville ristipistoin. Ohje ristipiston tekoon löytyy Pinterest-taulustani, johon löytyy linkki jutun lopusta. Ristipistoissa on tärkeää, että pistot menevät aina samaan suuntaan, jotta kirjotusta pinnasta ei tule sekava. Paperille ja pahville kirjotuista kuvioista olen tehnyt onnittelukortteja tai pieniä tauluja. Kortit olen viimeistellyt liimamalla taustapaperin, jotta langat eivät purkaudu.
Tarvitset kirjontaan paperin/pahvin, neulan, kirjontalankaa, kirjontamallin, nuppineulan, jolla tehdään reiät paperiin ja superlonia, jonka päällä rei'itin paperin.


Koska paperissa ei ole reikiä, olen aloittanut kirjonnan rei'ittämällä paperin nuppineulalla. Olen tulostanut valitsemani kuvan sopivan kokoisena, sopiva reikien väli on n. 3 mm. Jos väli on lyhyempi, saattaa paperi vahingoittua siten, ettei sitä pysty kirjomaan. Lisäksi paperin on hyvä olla jämäkämpää kuin tavallinen tulostuspaperi. Ohjeen unikon olen kirjonut selluloosalevylle, jota jäi yli viime syksyisestä koulutehtävästä. Selluloosa muistuttaa hyvin paljon huokoista, käsitehtyä paperia, joka murenee helposti.
Aloita tekemällä ensin reiät. Esimerkkiohjeessa reiät olivat hieman liian lähellä toisiaan, jolloin kirjontapohja hieman vahingoittui. Lisäsin kohtaan kuitukangasta vahvikkeeksi.

Kirjo väreittäin. Langan päähän ei kannata tehdä solmua, vaan se kannattaa pujottaa taustalla kulkevien lankojen alle.















Alla vielä kaksi mallia, ruusu kirjottuna samalle selluloosapohjalle. Ruususta tuli syntymäpäiväkortti hyvälle ystävälle. Lisäksi  kokeilin pohjana askartelupaperia, jolle kirjoin orkideoita. Askartelupaperi toimi pohjana mainiosti, taipuisa paperi helpotti kirjontaa.




Ohjeen ristipistoon, ristipistomalleja sekä muutamia muita ideoita ristipistopohjiin löydät minun Kokeileva käsityö -Pinterest-taulusta.

-Riikka
Jaa Google Plussassa

0 kommenttia :

Lähetä kommentti